Kockengen 1 heeft Houdini-act nodig na nederlaag bij OSM

OSM '75 1

6 april 2019 14:30

Het eerste voetbalelftal van V.V.K. heeft zichzelf afgelopen zaterdag een slechte dienst bewezen. Op bezoek bij naaste concurrent, om nacompetitie te ontlopen, OSM, werd afgetekend verloren; 4-2.

Vooraf was het belang van de wedstrijd voor de zwart-witten duidelijk (Kockengen trad aan in het uit-tenue). Tussen OSM en Kockengen zat slechts één behaald punt op de ranglijst en dus zou in een onderling duel uitgemaakt worden wie na zaterdag op de veilige elfde plek terecht zou komen. Vanaf minuut één had de thuisploeg, wie per direct afscheid had genomen van de hoofdcoach, het initiatief. Kockengen werd vrijwel de hele eerste helft overlopen en mocht van geluk spreken dat er door de thuisploeg slechts één keer werd gescoord. De linker centrale verdediger kwam veelvuldig mee op en halverwege de eerste helft zette hij fraai de 1-0 ruststand op het scorebord.

In de rust werd afgesproken dat Kockengen eerder druk zou gaan zetten en eigenlijk vanaf minuut 1 een soort alles of niks zou gaan spelen. Dit pakte aardig uit en Kockengen had in de eerste 10 minuten na rust tot drie keer toe via Zeldenrijk de kans om op gelijke hoogte te komen. Uiteindelijk ging geen van de kansen erin en aan de andere kant van het veld vielen daarna snel achter elkaar twee doelpunten waardoor Kockengen tegen een 3-0 achterstand aan keek. Hilhorst bracht daarna op aangeven van Zeldenrijk enigszins de spanning terug in de wedstrijd door de 3-1 binnen te koppen. Met de moed der wanhoop probeerde Kockengen het nog wel. Maar de nekslag werd rond de tachtigste minuut toegediend toen balverlies, aan Kockengen zijde, een counter inluidde waar de 4-1 uit werd gescoord. Vlak voor tijd kwam de mooiste goal van de middag nog wel op naam van een Kockenees. Stefan Berger vond met een mooie crosspass aanvoerder Ronnie Hilhorst op de hoek van het strafschopgebied. De routinier liet de bal eenmaal stuiteren en schoot de bal toen hard diagonaal over de goalie van Maarssen in de verre hoek raak. Het bleek slechts een doekje voor het bloeden.

Kockengen staat nu in een soort niemandsland op plek 12, welke aan het einde van de rit nacompetitie voor degradatie zal betekenen. Om van die plek af te komen zal Kockengen in het vervolg van de competitie minimaal 2 van de 5 wedstrijden moeten winnen en dan moeten hopen dat de ploegen erboven (OSM en Altius) geen punten meer halen. Kockengen ontvangt in het vervolg van de competitie Altius nog op het eigen sportpark, dus dat geeft enige houvast. Echter, Kockengen heeft zelf een loodzwaar programma met wedstrijden tegen Hilversum (plek 2 op de ranglijst), Desto (plek 4) en AH (plek 5). Mocht Kockengen op de laatste speeldag nog binnen de 3 punten staan van Altius en/of OSM dan zijn er kansen. Nummer 13, CTO, zal de competitie op bezoek in het groene hart komen afsluiten.