Kockengen schiet in blessuretijd titeldroom Nita aan flarden

NiTA 1

23 maart 2019 14:30

De 'Clásico van de Stichtse Vecht' is afgelopen zaterdag onbeslist gebleven. Lange tijd leken de gastheren uit Nieuwer Ter Aa een zwaarbevochten overwinning bij te kunnen schrijven. Maar diep in blessuretijd kwamen 'de wespen' uit Kockengen toch nog langszij, 2-2.

Afgelopen dinsdag had de selectie van Kockengen flink op haar falie gekregen van trainer Neuvel. In aanloop naar de klassieker tegen Nita werd hiermee de boel flink op scherp gezet en Kockengen wilde zaterdag haar huid zo duur mogelijk gaan verkopen. In het eerste kwartier lukte dit alleraardigst en was de wedstrijd redelijk in evenwicht. Nita kreeg echter hulp uit onverwachte hoek toen scheidsrechter Ferwerda een overtreding zag op Sven van Houten en de bal tot ieders verbazing op de stip legde. Jorrit Verkerk, doorgaans betrouwbaar in dit soort situaties, schoot het buitenkansje echter ver over het doel van keeper Tim van Vliet. Wat verder in de eerste helft kwam Kockengen goed weg toen Nita nogmaals aanspraak maakte op een strafschop. Dit keer zat het Kockengen echter mee met de arbitrale beslissing. Aan de overkant van het veld had van Golen een goede kans op de 0-1, maar zijn inzet werd tot tweemaal toe gestopt door de keeper van Nita, Stan de Wit. Toch gingen de gasten met een voorsprong de rust in. Hilhorst zette zich achter een vrije trap, na een overtreding op Versloot, en schoot de bal tegen de touwen. De meningen tijdens de derde helft liepen uiteen over de houdbaarheid van het schot, maar wij houden het maar op een goed genomen vrije trap.

Bij Kockengen was wel duidelijk dat, het tot dan toe te traag opererende, Nita de tweede helft uit een ander vaatje zou gaan tappen. Na een uur spelen draaide Nita de rollen razendsnel om. Eerst schoot Lars van der Post een penalty binnen (terecht gegeven na een overtreding van S. Berger op Stef Hoogveldt). Enkele ogenblikken later was het Hoogveldt die een schitterende aanval met het hoofd kon afronden, 2-1. Zo was Kockengen van prooi ineens weer gedwongen om jager te worden. Met drie noodgedwongen, maar zeer aanvallende, wissels probeerde Neuvel het tij te keren maar lange tijd leek dit plan niet te slagen. Door alle blessures aan beide kanten werd er echter heel veel extra tijd bijgetrokken en toen kwam daar in de 97e minuut toch nog de gelijkmaker. Een lange bal belandde bij Michel Zeldenrijk. De spits van Kockengen gaf een afgemeten voorzet en aan het einde daarvan stond aanvoerder Hilhorst tussen twee man in klaar om de bal tegen de touwen te koppen, 2-2. Wie dacht dat de wedstrijd daarna snel klaar zou zijn kwam van een koude kermis thuis. Er volgde nog een aantal spannende momenten maar na 111 minuten spelen kon het gelijkspel gevierd worden. Met de verhoudingen van tegenwoordig (titelkandidaat v.s. degradatiekandidaat) en het spelverloop in het achterhoofd was Kockengen natuurlijk duidelijk de morele winnaar. Naar verluid is de platte kar in Ter Aa voorlopig terug de stal in gereden.

Tijdens de derde helft was het weer ouderwets gezellig. Spelers die elkaar even daarvoor het leven zuur hadden gemaakt stonden gebroederlijk met een biertje in de hand liedjes mee te brullen. Complimenten dus voor de sportiviteit aan beide kanten. Volgend weekend is Kockengen vrij. De week daarna speelt geel-zwart uit bij OSM. Dit is voor beide ploegen dé absolute kraker in de strijd om nacompetitie te ontlopen. De elftallen ontlopen elkaar op dit moment op de ranglijst 1 punt en de winnaar zal zich dus (steviger) op een veilige positie nestelen.