Kockengen wint derby tegen VIOD in extremis

VIOD 1

4e klasse E

28 oktober 2023 14:30

F. de Groot

Sportpark Tienhoven
Ds. Ulferslaan 25
3612BH
TIENHOVEN
tel. 0346-281532

Vandaag de eerste derby van de Stichtse Vecht in Tienhoven tegen VIOD. Dit zijn de wedstrijden die je moet winnen en zeker gezien de stand: Kockengen laatste met 1 punt, VIOD voorlaatste met 3 punten. Voor trainer Nieuwhoff een ‘thuis’-wedstrijd, daar waar hij jarenlang speler en trainer is geweest bij de club.

Kockengen startte met toch wel een behoorlijke wind tegen in de eerste helft. Het veld zag er ondanks de vele regen van de afgelopen dagen vanaf een afstandje prima uit, maar eenmaal op het veld was het hobbelig en dat zag je ook terug gedurende de wedstrijd. Een hoogstaande wedstrijd konden we op onze buik schrijven, een spannend pot voetbal en genoeg kansen gelukkig wel.

De eerste helft ging de wedstrijd gelijk op en het duurde tot de 25 minuut voordat er kansen genoteerd konden worden. Eerst keerde de keeper van VIOD met een prima redding de kopbal van Rens van Golen (prima voorzet van Benji Kers) en in de daaruit volgende corner was het Ron Hilhorst met een grote kans vanuit een afgeslagen bal. Daarna opnieuw een gelijk opgaande wedstrijd en de grootste kans was er uiteindelijk voor de thuisploeg. Een voorgegeven bal werd op 3 meter afstand voor een lege goal over geschoten. Het kon aan het veld liggen, desalniettemin zal de betreffende speler ’s nacht mogelijk nog wakker gelegen hebben van zijn kans. Zo zochten beide elftallen met 0-0 stand de rust op.

De tweede helft ging verder waar we de eerste helft gebleven waren. Kockengen iets meer de bal gesteund door het windje in de rug, wat inmiddels wel meer was gaan liggen, en VIOD dat er uit kwam met een paar flinke counters en dus kansen. Aan Kockengen zijde nog kansen met een afstandsschot van Peter van Schaik en Ron kreeg nog een kans, maar jaagde de bal hoog over.

Lang leek het er dus op dat ook de tweede helft niet gescoord zou worden, maar rond de 75e minuut was daar de VIOD-aanvaller die weggestuurd werd. Vervolgens keeper Tim van Vliet omspeelde en de bal in een leeg doel schoot; 1-0.

Een tegenvaller en met nog een kwartier op de klok alle hens aan dek. Direct een aantal aanvallende wissels aan de kant van Kockengen en de druk werd opgevoerd. Uiteindelijk viel dan in de 83e minuut toch de verdiende gelijkmaker. Opnieuw een mooi voorzet van Benji belandde bij Ron en die kon beheerst met de binnenkant van de voet binnenschieten; 1-1.

Binnen een minuut na de gelijkmaker een dot van kans voor VIOD, met een uithaal buiten de zestien werd Kockengen geholpen door het aluminium. Daar kwam Kockengen goed mee weg.

De slotfase was het spannend met mogelijkheden voor beide elftallen. Het was wachten op het laatste fluitsignaal totdat invaller Jeffrey Zeldenrijk aan de rechterkant opstoomde en Rens bereikte. De spits van Kockengen kapte zijn directe tegenstander uit en kon met een laatste krachtsinspanning de 1-2 binnen schieten. De daaruit volgende aftrap was direct het einde van de wedstrijd.

Een gestolen overwinning door Kockengen in de laatste seconden, maar 3 zeer belangrijke punten. De vreugde was groot en uit betrouwbare bron is er nog een feestje gevierd in de plaatselijke kroeg in Tienhoven.

Volgende week alweer de volgende derby: Thuis tegen OSM uit Maarsen.